Monday, September 26, 2011

Uskonpuhdistuksen asiaa


Tarkoitukseni on tässä vetää vain perustavia linjoja Marian ja Elisabetin kamppailusta käyttäen taas mainiota wikipediaa tukena.

toivon, että esitän riittävästi tosiasioita hengellisen sanoman tueksi, vaikka tarina jääkin monin kohdin hyvin puutteelliseksi.

Jos palstan lukijan on sitten itse helpompi jäsentää lisää tietoa eri lähteistä tässä rakennettuun runkoon, olen saavuttanut tavoitteeni.

kaikenlaiset korjaukset, mielipiteet ja vastaväitteetkin ovat kovasti tervetulleita.

Taistelu Englannin kansan sielusta käytiin Martti Lutherin löytämän evankeliumin ja kansankielisen Raamatun aiheuttamassa aivan uudessa henkisessä ja hengellisessä tilanteessa.

Jos kerran Jumalan armo Kristuksessa on ilmainen, kuten Luther väitti, mihin tarvittiin koko katolisen kirkon armonvälitys järjestelmää, pyhimysten ansaitsemaa armoa, sielunmessuja, aneita ja kaikkea kirkollista komeutta?

William Tyndale (1494-1536) käänsi Lutherin esimerkkiä noudattaen Raamatun englanniksi. Käännös on erinomainen ja muodostaa pohjan kuuluisan kuningas Jaakon Raamatulle, jota monet anglo-saksiset kristityt pitävät erityisesti Pyhän Hengen inspiroimana käännöksenä. (jotkut jopa yli alkutekstin!)

Kuningas Henrik VIII otti 1534 Englannin kirkon suoraan omaan valtaansa ja katkaisi kaikki suhteet paaviin - joka puolestaan julisti hänet pannaan eli kirkonkiroukseen.

Tästä alkaen 1537 painettu Tyndalen kääntämä evankeliumi vaikutti erittäin voimakkaasti ihmisiin pitkin Englannin kaupunkeja ja kyliä ja synnytti monenlaista sekaannusta ja hämmennystä.

Vanha hyvä kirkollinen järjestys oli romahtamassa paikallisiin kapinoihin, ikonoklastisiin hyökkäyksiin, joissa suuri osa Englannin varhaiskeskikaisesta kirkon aarteista tuhoutui.

Evankeliumi vapautti, tehosi ja toimi mullistaen Englannin henkisen ja hengellisen maiseman siinä määrin, että kuningas Henrik VIII alkoi hermostua ja pistää asioita takaisin järjestykseen.

Koetan alleviivata oikein selvästi, että augustinolaismunkki Martti Lutherin henkilökohtaisen ahdistuksen ja ahkeran Raamatun, erityisesti psalmien tutkminen, johti Englannin reformaatioon.

Olen edellä kuvannut, miten Englannin mahtava Henrik VIII ja lahjakas Anne Boleyn loivat sellaisen henkisen ympäristön ja toivat valtaan sellaiset henkilöt, että evankeliumilla oli tilaa ja vapaus levitä kansan keskuudessa.

Katoliset kirkot ryöstettiin ja monet tuhottiin, luostarien omaisuudet takavarikoitiin.

Annen teloittamisen jälkeen 1536 Henrik alkoi kääntyä monin tavoin tätä villinä levinnyttä hengen paloa vastaan ja koetti määräyksin ja kielloin estää keskusteluja sakramenteista, Tyndalin Raamatun levittämisen ja otti monia muita toimenpiteitä tilanteen rauhoittamiseksi.

Mutta turhaan. Tuli oli syttynyt eikä Henrik voinut sitä enään sammuttaa.

Evankeliumin ydin Englannissa on sama kuin se oli Lutherin Pyhässä roomalaisessa keisarikunnassa: kansan omalla kielellä vapasti lukema Raamattu.

William Tyndale sai tämän kipinän Lutherilta ja päätti kääntää Raamatun alkukielistä englanniksi. Etevänä kielimiehenä hänellä oli siihen kaikki edellytykset.

Lutherilla oli mahtava suojelija Saksin Fredrik Viisaassa, niin että hän kirkonkirouksen alla ja lainsuojattomana saattoi turvassa kääntää Uuden testamentin 1521.

Tyndalella ei ollut tällaista suojelijaa, päinvastoin, paaville uskollinen kardinaali Wolsey oli alusta asti vastaan tällaista hereettistä ajatusta.

Tyndale lähti 1524 Hampuriin, jossa hän salaa käänsi Uuden testamentin ja sai käännöksen julkaistua kirjana 1526 uskonpuhdistuksen tukikohdassa Wormsin kirjapainossa.

Kansankielisiä Raamattuja alettiin nyt salakuljettaa Brittein saarille. Kardinaali Wolsey oli raivoissaan, mutta kirkko ei pystynyt estämään Sanan leviämistä Englantiin, Skotlantiin, Walesiin ja Irlantiin.

Tyndale alkoi nyt, edelleen salassa ja piilossa paavin katseelta, kääntää Vanhaa testamenttia.

1530 hän julkaisi kirjoituksen Henrik VIII avioeroa vastaan, ja kuningas suuttui niin, että pyysi keisari Kaarle V vangitsemaan Tyndalen. Tämä oli tietenkin myös avioeroa vastaan, olihan Katariina Aragonalainen hänen sukulaisensa.

Mutta 1535 Tyndalen piilopaikka kavallettiin Antwerpenissä, hänet vangittiin, tuomittiin hereetikkona ja poltettiin roviolla (kuristettiin ennen polttamista) 6.9.1536.

William Tyndalen viimeiset sanat olivat rukous "Herra, avaa Englannin kuninkaan silmät"

Kaksi Tuomasta ovat merkittäviä Englannin uskonpuhdistuksen alkuvaiheissa, molemmat Anne Boleyn avulla tehtäviinsä tulleita.

Thomas Cranmer (1489-1556), josta tuli Caterburyn arkkipiispa, on jo mainittu. Hän juuri rakensi teologiset perusteet, joiden avulla Henrik VIII saattoi erota Katariina Aragonialaisesta ja hän vihki Annen ja Henrikin.

White Horse taverna Lontoossa oli "pikku Saksa", jossa ahkerasti tutkittiin Martti Lutherin valtavaa tuotantoa. Siellä Cranmer istui hiljaa miettien evankeliumin asiaa, vakuuttuen sen totuudesta yhä syvemmin.

Keskustelut Saksan luterilaisen teologin, Andreas Osianderin (1498-1552), kanssa olivat hänelle niin ratkaisevat, että katolinen pappi Thomas Cranmer hylkäsi selibaatin ja meni salaa avioliittoon.

No comments:

Post a Comment