Monday, September 26, 2011

John Foxe


Herra Jeesus otti käyttöönsä erityisen aseen tässä tapauksessa, varmaan koska kyseessä oli niin keskeinen kansa ihmiskunnan keskuudessa.

Josefus kirjoitti aikoinaan Juutalaisten sotien historian ja muita teoksia, joissa Herodeksen ajan maailmasta annetaan valtavasti yksityiskohtaista tietoa. Tietoa maailmasta, jossa Jeesus Nasaretilainen eli.

John Foxe 1517 - 1587 kirjoitti reformaation verisestä historiasta kirkon alkuajoista asti, mutta keskittyen erityisesti Englantiin 1400-luvulta Maria I hallituskauteen.

Alankomaiden vaiheita katsellessamme tutustuimme yhteen tapaukseen Foxen "Marttyyrien kirjassa" ja näimme, millainen valtava voima noissa kertomuksissa on.



Viranomaiset ottivat kiinni evankeliumin kuulleita ihmisiä, kiduttivat ja polttivat heitä rovioilla.

John Foxe kirjoitti kärsivällisesti jokaisen tapauksen muistiin niin tarkasti kuin pystyi.

Vainot päättyivät, kun kuningatar Maria I kuoli St James palatsissa 17.11.1558. Hän menehtyi lapsettomana ilmeisesti kohdun syöpään 42 vuotiaana.

Enlannin pakolaisten parissa liikkunut ja tietoja kerännyt John Foxe julkaisi Marttyyrien kirjan 20. 3. 1563.

Tuo erittäin väkevä teos levisi anglo-saksiseen maailmaan, ja on värittänyt protestanttien näkemyksiä katolisesta kirkosta puhtaan evankeliumin vihollisena aina tähän päivään asti.

Maria I Tudorin, "Verisen Marian", vainoissa poltettiin Foxen tietojen perusteella laskien lähes 300 kristittyä.

Monet heitettiin vankeuteen ja vielä useammat lähtivät Englannista maanpakoon.

Mutta sen sijaan että marttyyrien veri olisi valunut hukkaan, heidän todistuksensa, joka kuultiin kaikkialla Foxen kirjan kautta, heikensi olennaisesti katolisen kirkon asemaa Brittein saarilla.

Maria Tudorin mainetta ei ole kukaan voinut puhdistaa.

Tämä on sinänsä traagista, sillä kansa halusi hänet kuningattareksi ja sääli häntä huonon kohtelun vuoksi. Mutta tämä vihan aika muutti englantilaisten mielialan kokonaan Mariaa kohtaan.

Hänen espanjalaiset juurensa ja Filipin avioliitto vain pahensivat asiaa.

JULMA
Maria palautti hereetikkoja koskevat säädökset voimaan ja palautti normaaliin käyttöön tuomitun polttamisen roviolla.

Polttaminen lienee kivuliain tapa surmata ihminen. Mahdollisimman suuren tuskan aiheuttaminen oli keskiajalla myös rangaistuksen tarkoitus, antaa hereetikolle esimakua helvetin tulesta.

Taitavan pyövelin käsissä paaluun sidottu uhri paloi hitaasti, liekit kävivät ensin sääriin, sitten reisiin, lanteisiin, käsiin, rintaan ja lopulta kasvoihin ennenkuin kuolema tuli.

Rangaistus tuli Marian Englannissa käyttöön ehkä Espanjan inkvisition esimerkistä. Pyreneiden niemimaalla auto da fe, hereetikkojen polttaminen kansanjuhlana, alkoi varhaisella keskiajalla.

suunnaton kipu ehkä tulee siitä, että ihminen on kaiketi 70% vettä. Kun tämä vesi alkaa kiehua iholla, lihaksissa ja sisäelimissä, vitsit ovat vähissä.

Pahat palovammat esimerkiksi autokolareista ovat edelleen tietenkin äärimmäisen tuskallisia, mutta niitä pystytään erikoissairaaloissa jo paremmin hoitamaan.

No comments:

Post a Comment