Monday, September 26, 2011

Mary I Tudor


Maria (1516 - 17.11. 1558) oli Henrik VIII ja Katariina Aragonalaisen tytär.

Hänen äitinsä Katariina oli Espanjan mahtavan katolisen hallitsijaparin, Ferdinandin ja Isabellan, nuorin tytär.

Olemme edellä nähneet hieman hänen elämäänsä sivussa Lontoon loisteliaasta hovista, kuningatar Anne Boleyn ja muiden isän vaimojen unohtamana, kuninkuuden laillisen periytymisen takia vähän pelkäämänäkin.

Marian velipuoli, kuningas Edward VI, yritti syrjäyttää Marian tuntiessaan kuoleman lähestyvän. Edward oli ottanut reformaation asian sydämelleen, ja tiesi Marian vakaaksi katoliseksi.

Edward (k. 6.7.1553) koetti John Dudleyn (k.23.8.1553) kanssa nostaa tämän nuoremman pojan Guilford Dudleyn (k.12.2.1554) vaimon, Lady Jane Greyn (k.12.2.1554), Englannin valtaistuimelle.

Arvaat varmaan, miten heidän kävi, "yhdeksän päivän kuningattaren" joukoille (jos et, katso noita kuolinpäiviä)

Tomu oli ilmassa ja verta maassa reformaation levitessä kuninkaan ja hallituksen määräyksellä väkisin pitkin maita ja mantuja.

Ei ole vaikea kuvitella, että kansanluonteeltaan niin paljon traditionaalisia menoja arvostavat britit olivat silmät pyöreinä, mitä heidän kirkossaan oikein oli tapahtumassa.

Sana levisi voimalla heidän keskuudessaan, mullistus oli erittäin syvällinen ja ulottui kansakunnan sydämeen.

Itsenäinen Englanti alkoi muodostua ja sen omaperäinen hallitusmuoto alkoi hahmottua, hallitusmuoto, joka oli tulevaisuudessa muodostava ihanteen koko maailmalle.

käytämme siitä antiikin Kreikan ajoilta periytyvää nimeä demokratia ja puhumme parlamentarismista ja roomalaisten tavoin senaatista, Englannin filtteirn läpi.

Mutta nämä kiteytyivät myöhemmin, 1500-luvun Englannin kirkkotaistelu evankeliumista oli näiden huipputärkeiden poliittisten rakenteiden orastavaa alkua.

Voit tietysti ajatella, että nyt se mikko kyllä ampuu yli, että muka modernin Saksan valtio, Alankomaiden itsenäisyys, Englannin hallitusmuoto, itsenäisen Ruotsi-Suomen synyt olisivat evankeliumin vaikutusta.

No, lisää tuohon soppaan kuuluisan sosiologin, Max Weberin, teoria siitä, että reformaatio, etenkin sen kalvinistisessa muodossa, on modernin kapitalistisen talousmuodon tärkeä peruspilari.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ei ole joku pikku juttu. Hän on kuningasten Kuningas ja herrojen Herra, Jumala on antanut kaiken Hänen käsiinsä.

Vaikka emme vielä näe kaikkea Hänen käsiinsä annettuna.

Ja kun Hän tulee takaisin mahtiherruudessaan tänne Jerusalemiin, "tämän maailman ruhtinas" on silloin ehkä voimansa tunnossa anti-kristuksensa kanssa, mutta voi niitä päiviä!

Mikä Herra meillä onkaan

No comments:

Post a Comment